MediCall - VANLIGA FRÅGOR

91
Fråga: Hur söker jag jobbet?
Svar: Klicka på länken Arbeta hos oss. En förutsättning för arbete i Thailand är att den thailändska myndigheten godkänner din visumansökan.2
Fråga: Hur hanteras mina personuppgifter
Här kan du läsa mer om hur vi hanterar dina uppgifter - Integritetspolicy
Fråga: Hur fungerar det med visum och arbetstillstånd i Thailand?
Svar: För att som utlänning arbeta i Thailand krävs det arbetstillstånd. Detta får man i Thailand enligt följande:

Visum: Innan man kan få arbetstillstånd måste man söka ett visum och vi hjälper dig med all byråkrati vid ansökan. Du kommer i god tid att få skriftlig information om vilka dokument som krävs och hur man fyller i dessa. Vi hjälper även till med att ordna visum för medföljande, men alla kostnader bekostas av denne själv. Är ni ett ogift par skall sambon själv söka ett turistvisum.

OBS! Planerar du komma till Thailand och sedan åka till annat land, innan din anställning på MediCall börjar, måste du ordna ett Re-entry Visa. Om du missar det, blir ditt Business Visa ogilitigt och du måste själv betala för att få tillbaka det. Detta gäller också om du tänker göra en resa utanför landet under kontraktstiden.

Arbetstillstånd (Work Permit): När du anländer till Thailand ombesörjer vi din ansökan om arbetstillstånd.MediCall står för kostnaden för den anställde när det gäller arbetsvisum och arbetstillstånd. Om anhörig vill komma med så finns mer information gällande visa hos vår sammarbetspartner för visum ansökningar på http://www.visumservice.se
Fråga: Hur kommer jag till Thailand?
Svar: MediCall betalar en tur- och returbiljett från Stockholm, Göteborg eller Köpenhamn. Du hämtas på Bangkok International Airport (Suvarnabhumi) av en chaufför som kör dig till Hua Hin. Resan tar ungefär 3 tim.
Fråga: Kan jag komma till Thailand tidigare än mitt anställningsavtal börjar?
Svar: Det går bra, enligt överenskommelse.
Se ytterligare information under frågan "Hur fungerar det med visum och arbetstillstånd i Thailand? "
Fråga: Hur många dagar efter min avtalstid behöver jag lämna Thailand?
Svar: Som längst 7 dagar med ditt arbetsvisum.
Fråga: Var kan jag bo?
Svar: MediCall hyr ett begränsat antal hus nära kontoret. Väljer du att bo själv i ett hus tillkommer en kostnad med 
8 500 THB/månad eller så väljer du att dela hus med en kollega då bor ni gratis.
El och vatten ingår inte. El kostar normal ca 10 THB/kwh. Hus med egen pool på tomten får tänka på att poolen drar mer el. På Smart House-området finns flera stora allmänna pooler, vilka kan nyttjas fritt. 

Vill du bo närmare centrum och havet så kan du välja att bo på hotell Initial i Hua Hin. Du bor gratis i ett eget dubbelrum med bla kylskåp, vattenkokare, balkong ,dusch och toalett. 
El och vatten ingår inte. El kostar ca 10 THB/kwh. På hotellet finns en pool.
MediCall ordnar fria transporter till och från arbetsplatsen för boende på hotellet. 
På plats finns information om hotellets regler och policyn.

Vill du hitta ett eget boende så kan du söka detta genom mäklare. då utgår ett boendebidrag på 8 500 THB/månad.

Allt boende förmånsbeskattas. 

OBS! Innan du beslutar för ett alternativ enligt ovan, tänk på att vi bokar upp ett husboende för hela din avtalsperiod. Önskar du av någon anledning flytta, måste du betala för resterande tid av uppbokat boende. Om du är ensam och osäker, rekommenderar vi dig att börja boendet på Initial, där uppsägningstiden är en kalendermånad; vid en uppsägning i t.ex. mars, upphör boendet fr o m 1 maj.

Fråga: Kan jag ta med familjen?
Svar: Javisst! Om vi inte har lämpligt boende för er, rekommenderas ni själva söka via följande förmedlingar i Hua Hin: www.larf.se och  www.huahinrealproperty.com.

Kostnaden för boende på stan är omkring 20-30 000 THB/månad, beroende på bland annat tillgång till pool, boendets standard och säsong. Högsäsongen med dyrare priser, börjar i (november) december och sträcker sig till och med mars.OBS! Vi anställer inte personal som planerar komma ensam med barn. Vi förutsätter att någon medföljande tar hand om medföljande barn. Den medföljande skall vara fyllda 18 år.
Fråga: Om jag vill förlänga min avtalstid, hur gör jag då?
Svar: Det ordnar vi på plats i Thailand genom att skriva ett nytt avtal.
Fråga: Jag läste någonstans att schemat kan innehålla både dag- och nattpass. Kan man få arbeta bara dagpass, då jag har svårt för nätter?
Svar: Man får räkna med ett mixat schema med fokus på nattpass. Nattpass kompenseras med 2 tim. Du kan även söka deltidstjänst, men minst 65%, med undantag första månaden. Då arbetar man heltid för att komma in i datorsystemen. Månadslönen minskar givetvis med procentsats liksom ersättning för flyg och boende.
Fråga: Vilken adress kan anhöriga skicka post till i Thailand.
Svar: Se under länken Kontakt högst upp.
Fråga: Vad händer om jag bryter mitt anställningsavtal för att jag vill åka hem tidigare?
Svar: Uppsägningstiden är 1 månad. Du blir återbetalningsskyldig för kostnader som MediCall är bundna till, dvs resterande tid av boendet och kostnaden för hela flygbiljetten tur och retur. Återbetalningen sker via avdrag från sista löneutbetalningen eller, i förekommande fall, fakturering. 
Fråga: Har ni några speciella policyn under anställningen?
Svar: Den viktigaste är alkohol- och drogpolicyn. Företaget har nolltolerans och anställningen avslutas omedelbart om anställd uppträder påverkad under tjänstgöring. Se ovan ang kostnader i samband med avbrytandet.
Fråga: Hur beskattas min lön?
Svar: Lönen räknas från den första introduktionsdagen. Skatten är på ca 7% vid ett halvårskontrakt.

Thailand har progressiv skatt, vilket innebär att skatten blir högre ju mer man tjänar under ett kalenderår, t.ex. om du förlänger ditt kontrakt. Lönen är inte pensionsgrundande. Löneutbetalning sker endast till konto i thailändsk bank. Du tar ut pengar från bankomater med betalkort MasterCard, som du får av banken. Kortet kan givetvis också användas utomlands för uttag. Vill du föra över pengar till konto i Sverige, tar du kontakt med banken här i Thailand.
Fråga: Vad händer om jag blir sjuk i Thailand?
Svar: MediCall tecknar en privat sjuk- och olycksfallsförsäkring för dig under anställningstiden. Den gäller dygnet runt.

VIKTIGT!
Läs noggrant igenom undantagen i försäkringsvillkoren, då försäkringen inte är heltäckande, speciellt om du har tidigare sjukdomar/symtom. Då rekommenderar vi en tilläggsförsäkring från Sverige. Om du är fast bosatt i Thailand och är 65 år så behöver du teckna en egen sjukförsäkring eftersom du inte längre kan försäkras av MediCalls gruppförsäkring.

Den första sjukdagen (= arbetsdag) en karensdag och därefter löneavdrag med 20% för efterföljande dagar.

OBS! Vi ersätter inte för vård av barn, utan förutsätter att medföljande vuxen tar hand om barnet/-en.  Den medföljande måste vara fyllda 18 år.
Fråga: Hyra bil eller moppe/mc - vad bör jag tänka på?
Svar: Skaffa ett internationellt körkort hos Motormännens riksförbund gällande för max 1 år innan avresan.
Tänk på att en de flesta mopeder i Thailand räknas som motorcykel. Det kostar ca 2 500 THB/månad att hyra en motorcykel.
OBS! Vid hyra av motorcykel över 120 cc , gäller inte försäkringen som MediCall tecknar.
Fråga: Hur fungerar mobiltelefoner i Thailand?
Svar: Alldelels utmärkt, men vi rekommenderar att ta med en extra mobil hemifrån. Här köper man ett thailändskt kontantkort till den och laddar den periodvis på t.ex. närmaste 7-Eleven.
Fråga: Behov av vaccinationer?
Kontrollera behov av stelkramp och hepatit A+B. Vaccinering sker på egen bekostnad. Kontakta en vaccinationsbyrå för vidare råd.
Personuppgiftsincident kopplat till 1177
Uppdatering 21/2:
MediCall lämnade under onsdagen in en anmälan till Datainspektionen
enligt gällande rutiner.

Personuppgiftsansvarig har inlett arbetet med att kontakta de fåtal
berörda som går att identifiera, enligt tillsynsmyndighetens riktlinjer.
Av de 55 samtal som laddats ner kan endast 9 identifieras med
telefonnummer eller personnummer.

Arbetet med den IT-forensiska utredningen av den server utifrån vilken
55 samtalsfiler har kunnat laddas har fortgått under dagen.
Den tekniska bevisningen beräknas vara säkrad under torsdagen och nästa
steg är att analysera den för att klargöra vad som har skett.

Vi gör nu en omfattande översyn av våra leverantörsrutiner och
återkommer med ytterligare information.

--------

För mer detaljer & information hänvisar vi till:
Medhelp - LÄNK

--------

Den 18 februari upptäcktes ett intrång hos MediCalls och MedHelps IT-Leverantör Voice
Integrate Nordic AB. Intrånget skedde på en av Voice Integrates servrar för ljudfiler där
samtal lagras. En journalist på tidningen Computer Sweden kunde skaffa sig tillgång till ljudfiler
genom ett säkerhetshål.

Servern som intrånget skedde på, innehåller ljudinspelningar av rådgivningssamtal.
Inga patientjournaler har varit tillgängliga för obehöriga. Servern är placerad i Sverige
och inga patientuppgifter eller personuppgifter lagras utanför Sveriges gränser.
Voice Integrate Nordic AB vidtog omedelbart åtgärder och har nu säkerställt att inga
ljudfiler är åtkomliga för obehöriga.

Vi ser mycket allvarligt på det inträffade. Säkerhetsluckor skall inte finnas och vi
beklagar djupt det inträffade. Vi arbetar nu intensivt tillsammans med våra
samarbetspartners för att klarlägga händelseförloppet, vem som påverkats av intrånget,
samt säkerställer att intrång av obehöriga omöjliggörs.

Av den första information vi har från Voice Integrate Nordic AB framgår att det första
intrånget skedde 13 februari och att intrången skett från några få unika s.k. IP-adresser.
Detta betyder att det endast är några få olika datorer (personer) som genomfört ett
intrång och fått åtkomst till lagringsservern. Det är ett begränsat antal
rådgivningssamtal som avlyssnats.

Samtalen lagras av säkerhetsskäl och har alltså vanligen ingen koppling till en identitet,
men det kan förekomma att telefonnummer och namn nämns i samtalet.
Datainspektionen kommer nu att få en rapport om det inträffade för fortsatt utredning,
och vi arbetar vidare med att säkerställa system och rutiner för att förhindra obehöriga
intrång.
----
När vi har mer detaljer så kommer vi att uppdatera informationen.
Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse