Information om Hua Hin

85
Hua Hins tågstation
En vanlig syn i Hua Hin

Hua Hins historia

Hua Hin har en intressant historia. Ortens expansiva fas började redan på 1800-talet, men det var under 1900-talets första hälft som Hua Hin fick sitt stora genombrott. När den dåvarande Kung Prajadhipok (Rama VII) fick se staden blev han så förtjust att han valde att bygga ett sommarpalats där. Hua Hin har också blivit en av de mest populära destinationerna för långtidsboende svenskar i Thailand.

Hua Hin, vars namn betyder ungefär ”Stenhuvud”, har varit ett populärt turistmål i Thailand ända sedan 1920-talet. Det var dock långt tidigare än så, redan på 1830-talet, som fler och fler människor började slå sig ner i den idag så omtyckta staden. I samband med en akut torka i Petchaburi-provinsen, norr om Hua Hin, såg en grupp bönder nämligen inget annat val än att bege sig söder över i syfte att utforska ny mark att bruka. Snart fann man en by i ett område som präglades av klippblock liggande i rader på en alldeles vit sandstrand. Dessa klippblock ansågs så utmärkande att nybyggarna valde att uppkalla byn efter dem. Namnet blev ”Samore Riang”, som betyder just rader av klippstenar.Kring slutet av 1860-talet begav sig Kung Mongkut (Rama IV) till trakterna söder om Hua Hin, närmare bestämt till ett ställe som kallas Khao Sam Roi Yot (idag en unik nationalpark) för att betrakta en solförmörkelse. Med sig på resan hade Kungen ett antal europeiska gäster som imponerades över den fantastiska naturen i området.

Men det var alltså långt senare, efter Första världskrigets slut, som orten skulle få sitt genombrott på allvar. Många thailändare var intresserade av att uppleva sitt land, Siam, på resande fot och därför påbörjades byggandet av en järnväg i sydlig riktning. Järnvägen möjliggjorde att aktiviteterna i och kring det som idag är Hua Hin, tilltog markant. Järnvägsstationen i Hua Hin är idag en av de mest omtalade byggnaderna i staden. Inte bara är den en av de äldsta tågstationerna i Thailand, den är också en av de vackraste på grund av sin unika arkitektur. Stationen byggdes under Kung Rama VI:s regeringstid.Uppsvinget för orten ökade ytterligare i samband med att prins Purachatra, direktör för statens järnvägar, tog initiativet till det så kallade järnvägshotellet. Byggnaden var mycket exklusiv och karaktäriserades av påkostade dekorationer och förstklassig interiör. Hotellet hade också en vacker och harmonisk trädgårdsmiljö att erbjuda sina gäster. Idag bedriver Centara Grand Beach Resort & Villas Hua Hin sin Hua Hin-hotellverksamhet i denna anrika byggnad.

Golf blev snabbt en populär aktivitet för kungligheter och adel. Som ni kan läsa om i vår golfguide, öppnade Thailands äldsta golfbana, Royal Hua Hin, redan under 1920-talet. Bangkokborna var flitiga hotellgäster, men det dröjde inte länge förrän många av dem valde att bygga egna ställen i direkt anslutning till stranden.

När Kung Prajadhipok (Rama VII) fick chansen att uppleva orten, blev han så förtjust att han snabbt såg till att bygga ettsommarpalats i Hua Hin. Palatset fick namnet ”Wang Klai Kang Won” som betyder ungefär ”palats långt bortom bekymmer”. I samband med att Pattaya, på andra sidan av den thailändska gulfen, började blomstra, tappade Hua Hin under 70-talet sin status som Thailands mest populära strand- och havsort. På 80-talet började dock intresset för Hua Hin återigen att tillta. Däremellan kom också Phuket.

Idag är Hua Hin ett av de mest populära ställena för långtidsboende bland svenskar i Thailand. Anledningen är att staden erbjuder vackra sandstränder, många utflyktsmål, förstklassiga förutsättningar för aktiviteter såsom golf och vindsurfing, bra restauranger och sist — men inte minst — ett genuint lugn som man hittar på få av de andra populära turistmålen i Thailand.
(Utdrag från huahin.se)

Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse